Аминокиселини

Показани 1 от 20 | 735 (37 Страници)

Какво представляват аминокиселините?

Аминокиселините са вид биохимични съединения, чиито молекули са изградени от една аминогрупа и една химична група, най-често карбоксилна, която допринася за киселинните свойства на съединението. Те са крайно необходими за редица жизнени процеси в тялото, в това число изграждането на протеините, пролиферацията на клетките, възстановяването и растежа на тъканите, синтеза на хормоните, производството на невротрансмитерите и много други.

В допълнение, аминокиселините са отговорни за производството на антитела, които се борят срещу атаките на вируси, бактерии и други патогени. В природата се срещат над 150 различни вида аминокиселини, но тези, които влизат в човешкия био профил, и от които нашето тяло има нужда за да расте, да се самолекува и функционира правилно, са само 20. Тези 20 аминокиселини обикновено се разделят на два основни вида - незаменими (есенциални) и заменими (неесенциални).

Кои са основните видове аминокиселини?

Незаменимите аминокиселини са тези, които не могат да бъдат произвеждани от човешкия организъм и би следвало да се набавят на всекидневна база отвън, чрез храната, напитки и хранителните добавки. Заменимите аминокиселини, от своя страна, могат да бъдат синтезирани в човешкия организъм, обикновено с помощта на някои от незаменимите им събратя.

И все пак, специалистите препоръчват да си набавяме всички 20 аминокиселини от външни източници. Ето защо сме подбрали богат асортимент от най-добрите добавки с аминокиселини на българския пазар под различните видове форми за прием – на таблетки, хапчета и капсули.

Незаменими

Незаменимите аминокиселини са 9 на брой - левцин, изолевцин, валин, лизин, метионин, треонин, триптофан, фенилаланин и хистидин. Както споменахме, тези видове следва да се набавят всеки ден чрез диетата или под формата на хранителни добавки. Първите 3 от тях се разглеждат допълнително като верижно-разклонени аминокиселини, които играят важна роля за растежа и развитието на мускулна маса.

В ежедневното меню, есенциалните аминокиселини се съдържат основно в месото, млякото, млечните продукти, бобовите култури, зърнените храни, гъбите, морските дарове, рибата и други. Имайте предвид, че докато в животинските храни се срещат всичките 9 незаменими аминокиселини, в храните от растителен произход обикновено липсват една или повече от тях. Те имат определени функции в човешкото тяло:

  • Левцин - една от трите верижно-разклонени аминокиселини (BCAA) - играе ключова роля в синтеза на протеините, изграждането на мускулна тъкан и физическото възстановяване след усилена работа. Левицинът регулира нивата на кръвната захар, произвежда хормоните на растежа и стимулира зарастването на кожата;
  • Изолевцин - тази аминокиселина е концентрирана в мускулните клетки (миоцитите) и участва в мускулния анаболизъм. Важна е за поддържането на енергийните нива в организма, производството на хемоглобин и подсилването на имунната функция;
  • Валин - важен за производството на енергия, която е необходима за тежки физически тренировки, както и за възстановяването и растежа на мускулната тъкан. Наред с левцина и изолевцина, валинът е една от най-важните аминокиселини за бодибилдърите и фитнес любителите;
  • Лизин - подсилва защитните механизми на тялото, подпомага усвояването на калция, играе важна роля за производството на белтъчините, хормоните, ензимите, кератина, колагена и еластина;
  • Метионин - взема важно участие в растежа и развитието на тъканите и усвояването на важни минерали, като цинк и селен. Необходим за подобряване на метаболизма и детоксикацията на тялото;
  • Треонин - подсилва имунната функция, стимулира метаболизма на мазнините и служи като основна градивна част в структурните протеини, като колаген, еластин и кератин - особено важни за поддържането на съединителната тъкан и кожата;
  • Триптофан - важна незаменима аминокиселина, която регулира апетита, качеството на съня и допринася за доброто настроение. Поддържа в норма азотния баланс на организма;
  • Фенилаланин - особено важен за структурата и функциите на белтъчините, ензимите и антителата, както и за синтеза на други аминокиселини, включително заменими;
  • Хистидин - играе важна роля в растежа и възстановяването на тъканите в човешкото тяло, в това число и на мускулатурата. Необходим за сформирането на бели и червени кръвни клетки, подсилване на имунния отговор, развитие на физиката и умствената дейност;

Заменими

Както споменахме, заменимите аминокиселини могат да бъдат синтезирани в човешкия организъм. И все пак, за най-добри фитнес резултати, препоръчително е да не позволявате на тялото да влиза в недостиг на някоя от тях. Ето защо е добре да си ги набавяте от външни източици под формата на ампули, капсули или таблетки, подобно на незаменимите аминокиселини.

Единайсетте заменими аминокиселини биват: глутамин, аргинин, цистеин, глицин, аспарагин, тирозин, пролин, аланин, серин, глутаминова киселина и аспарагинова киселина.

Ползи от приема

Тъй като аминокиселините са едни от основните градивни блокове на протеините в нашето тяло и изпълняват важна роля за растежа, развитието и възстановяването на мускулите, те трябва да присъстват в дневното меню на всеки, който се занимава активно с фитнес.

Независимо от това дали сте мъж или жена, дали целта на тренировките ви е понижаване на теглото или оформяне на релефна мускулатура, за да ускорите постигането на желаните резултати, специалистите препоръчват редовния прием на аминокиселини под формата на прах или хапчета.

Режимът за приемане на аминокиселини от жени и от мъже е сходен, като разликата е в количеството на приеманите дози, за което може да ви помогне вашият персонален треньор или фитнес инструктор. И все пак, някои марки предлагат аминокиселини специално за жени и за мъже.

Кога да ги приемаме?

Приемът на аминокиселини 20-30 минути преди тренировка ще снабди тялото ви с достатъчно енергия, за предстоящото физическо натоварване в залата. Това е особено важно за тези от вас, които са на нисковъглехидратна диета. Другият важен момент, свързан с приема на аминокиселини за мъже или жени преди тренировка, е поддържането на положителен азотен баланс, така че да не изгаряме мускулна тъкан, а мастни депа, докато тренираме.

Също така, много важен е и приемът на хубави аминокиселини непосредствено след тренировката, за да се стимулира максимално възстановяването на мускулите, да се избегне мускулният катаболизъм (разпад), появата на мускулна треска, както и забавянето на метаболизма.

Ако целта на тренировките ви е изгаряне на мазнини, то е необходимо да приемате аминокиселини на равни интервали през целия ден, обикновено между основните хранения. Това ще засили метаболизма и обмяната на вещества, изпращайки “фалшиви” сигнали до мозъка, че тялото е погълнало храна. По този начин се постига максимално горене на мазнини.

Отслабване

Както вече споменахме, освен да подпомагат изграждането на мускулатура, аминокиселините стимулират изгарянето на мазнини, като щадят мускулната тъкан. Ето и някои от най-подходящите аминокиселини за отслабване и изгаряне на телесни мазнини:

  • Метионин - действа като мощен катализатор за горенето на мазнини. Повишава обмяната на вещества и превръща излишните мазнини в източник на енергия. Играе роля като мощен детоксикатор срещу токсини, пречиства черния дроб от мастни образувания и предпазва тялото от токсини;
  • Аргинин - намалява значително времето за възстановяване, ускорява регенериращите процеси и защитава мускулната тъкан. Аргининът повишава енергията и издръжливостта по време на тежки физически тренировки. Отделя големи дози азотен оксид в кръвта, което допринася за разширяването на кръвоносните съдове, подобрява окисляването на организма и снабдява с кръв всички телесни области;
  • Карнитин - не позволява на мазнините да се складират в тялото, стимулира тяхното горене и увеличава андрогенните рецептори на клетките, което ги прави по-ефективни в използването на белтъчини за синтеза на нова мускулна тъкан;
  • Глутамин - засилва многократно отслабването и повишава енергийните нива на тялото, което води до по-бърз прогрес във фитнес залата и по-задоволителни резултати върху кантара;

Възстановяване

Фитнес добавките с аминокиселини са изключително важни за качественото и бързо възстановяване на мускулните тъкани, като същевременно предпазват тялото от неприятни мускулни трески. Сред най-популярните аминокиселини, които подобряват състоянието на мускулите и стимулират тяхното регенериране, се нареждат:

  • Лизин - стимулира производството на колаген, изграждането на мускулни клетки и възстановяването на тъканите, след физическо натоварване;
  • Левцин - подсилва мозъчната дейност, подтиска физическата болка, предпазва от мускулен катаболизъм и регулира протеиновия синтез;
  • Изолевцин - BCAA аминокиселина, която се намира основно в мускулните тъкани. Стимулира растежа на мускулна маса, регулира нивата на глюкоза в кръвта и ускорява възстановителните процеси на мускулите;
  • Валин - подпомага възстановяването на мускулните тъкани след тренировка и стимулира синтеза на нови мускулни клетки;
  • Глутамин - подпомага мозъчната дейност, мисловните процеси, доброто настроение и регенерацията на мускулните тъкани;

Мускулна маса

Мускулите в човешкото тяло са изградени от протеини, а протеините, от своя страна, са съставени от аминокиселини. Ето защо, ако желаете максимални резултати в качването на мускулна маса, е важно да си набавяте от тези суплементи в оптималните дози. Сред най-добрите и качествени аминокиселини за покачване на мускулна маса, се нареждат:

  • Аргинин - изразява свойствата да стимулира максимално протеиновия синтез, да промотира естественото отделяне на хормона на растежа и да разширява кръвоносните съдове за по-добро кръвообращение;
  • Бета-аланин - стимулира покачването на нивата на карнозин, понижава киселинността в мускулите и подпомага изграждането на нова мускулна тъкан;
  • Цитрулин - засилва притока на кръв към тъканите и органите, което води до по-бързо възстановяване след тренировка, по-голяма издръжливост и ускорен мускулен растеж;
  • Левцин - предразполага тялoтo да навлезе по-бързо в пoлoжитeлeн aзoтeн бaлaнc, инхибира paзпaда нa мycĸyлнa тъĸaн, зарежда мycĸyлитe c инстантна eнepгия, пpeдпaзвa глиĸoгенните запаси на тялото oт изчepпвaнe, зaздpaвявa мycĸyлите, костната система и ĸoжaтa;
  • Глутамин - оптимизира синтеза на протеини, пoвишaвa ceĸpeциятa нa човешкия pacтeжeн xopмoн, игpae ĸлючoвa poля в бeлтъчния мeтaбoлизъм, пpeдпaзвa мycĸyлитe oт катаболен разпад и ycĸopявa възcтaнoвителните процеси на организма;

Най-добрите аминокиселини на пазара

Когато става въпрос за постигане на максимални резултати във фитнес залата и същевременното поддържане на добро здраве, правилният избор на фитнес добавки е от ключово значение. Изключително важно е при избора на хранителни добавки за покачване на мускулна маса да се спрете на най-качествените ампули или капсули с аминокиселини.

При нас имате възможност да закупите на изгодни цени едни от най-добрите аминокиселини под формата на таблетки, хапчета, ампули и прах.

Всички наши продукти са с най-високо качество и чисти съставки. Сред най-популярните марки се нареждат: Dorian Yates Nutrition, Dymatize Nutrition, Allmax nutrition, Mutant, USP Labs, Naturalico, Yamamoto Nutrition, Nutrend, MLO и други.